Sunday, March 29, 2015

Wawelist ja toredatest emotsioonidest.

Peale kellakeeramist ei sundinud ükski toimetus meid aja peale ärkama ja saime peale eilset väsitavat päeva rahulikult magada.. Vaid hommikusöök oli kella 9ks tuppa tellitud.
Hommikusöök
Esimese asjana ööbimiskohast lahkudes otsustasime ballastist loobuda ja jätsime suuremad reisikotid bussijaama pakihoidu ning suundusime Mirjami kindlakäelisel juhtimisel vanalinna poole. Ilm oli täna õnneks päikeseline ja soe ja nii me seal imetledes hakkasime järjest sagedamini kohtama rahvariides prouasid- härrasid, kellel käes mingid omapäraseid lilledega kaunistatud vihud/kimbud.  Omaette imestades, et mis rahvaste kogunemine see on, jäime ka linnaväravate juurde seisma ja uudistama kuni meie kõrval peatud üks giid hakkas oma grupile seletama, et täna on palmipuudepüha jne. No selge pilt siis. Katolik rahvas ja tähtis kiriklik püha, ongi pilt koos.
Pidulikud prouad suundumas rongkäigule

Mõni eriti kirju kanagi eksis tervitusparaadile ära
Suundusime siis päris vanalinna keskväljaku juurde, kus avanes võrratu vaatepilt- laat, melu, kaunistused...selline positiivne õhkkond ja rõõmsad inimesed! Jäime vaatama nii müüdavat kaupa, ümbritsevad ehitisi kui ka oma väikese pingikese taga kujukesi vestvat puuseppa. Tegime temast teatud mõttes kohustuliku pildi (tal olid väga teravad peitlid, need võtid puust nagu võist läbi)- nagu ka laadamelust ja müüdavast kaubast. Keskväljaku (Rynek Główny) pilgupüüdjaks oli ka 14.saj ehitatud nn Riidehall (Sukiennice), mida peetakse esimeseks kaubamajaks maailmas.
Maailma esimene kaubanduskeskus

Nanopeeneks teritatud peitlitega meitrimees
Poola rahvuslind  - valge toonekurg

Ärge laske end eksitada pirukalikust välimusest - tegu on juustuga

Puumunad

Tahtsime külastada sealsamas väljaku servas asuvat Neitsi Maarja kirikut (tähtsuselt teine kirik Krakowis), kuid sel ajal toimus teenistus ning kirik oli puupüsti rahvast täis. Kusjuures tegemist on üsna suure kirikuga, kuid kaugemale uksest me ei mahtunud.
Neitsi Maarja kirik

Peeter Pauli kirik. Ehitatud Rooma Il Gesu eeskujul

Turist Mirjam ostmas Krakowi rõngasaia
Nüüd oli järgmisena kultuuriprogrammis linna kuulsaim turistilõks-Waweli loss , mis asub 228m merepinnast kõrgemal asuval paekivist kaljul ja mida hakati ehitama 11.saj. nagu ka sealsamas kompleksis asuvat Krakowi kuulsaimat kirikut Waweli Kuninglikku Katedraali. Nii lossi kui katedraali ajalugu on pikk ja keeruline nagu vanadel ehitistel ikka ning seal on elanud palju tähtsaid kroonitud päid.
Kuna ka seal kirikus oli meie külastuse ajal teenistus, siis jäävad selle linna kirikute sisevaated ka meie jaoks kõigest internetist vaadeldavateks. Lossi enda külastamiseks valisime suhteliselt tagasihoidliku paketi- seda põhiliselt ajapuuduse tõttu. Nägime nn kadunud Wawelit ehk arheoloogiliste kaevamiste tulemusi, leide, väljakaevatud alasid. Suurem elamus oli lossi 2. korrusel asuvate nn ametiruumide külastamine, kus oli välja pandud vana mööblit, maale, gobelääne, vaipu ja muid esemeid. Mitte küll palju, aga see-eest olemasolevad olid ka vaatamist väärt. Pilte muidugi teha ei tohtinud, selle tarbeks oli kohe eraldi turvakontroll ja elamused on talletatud meie endi peades. Selles valguses võib kevadel planeeritav Rundale lossi külastus võib olla täiesti peadpööritav kogemus.
Pean vajalikuks ka mainida, et Kaia kodutöö antiigisõnavara kohta on päris kasuks tulnud siin, kuna olen palju esemeid/objekte suutnud mälupildi järgi ära tunda, kuid kahjuks veel mitte iga kord õiget nime talle anda. Küll jõuab!
Waweli nime kannab muide ka kohalik šokolaaditootja, kelle toodangut leidub siin laias valikus igas poes ja kui mu pagasi kaalulimiit lõhki ei lähe, siis mõne kommi ma kotti ka poetan.
Eelamuruumid  - Wawwli loss
Kohe-kohe puhkevad magnooliad õide
Waweli katedraal

Lossi sisehoov
Turismiprogrammi lõpuks astusime läbi ka juudi kvartalis asuvalt turult, mis kuulu järgi pidavat olema populaarne kirbukas ja vanavara müümise koht, kuid sealt lahkusime pettunult- turg oli väike, kitsas, täis põhiliselt nn tururiideid ja peale kõige muu hakati seal asju juba kokku panema, niiet võib öelda, et jäime tõenäoliselt lootusetult hiljaks oma külastamisega.

Siis veel väike söök ja kohv ning "Pożegnalny, Kraków!"